Čeští dodavatelé mají mnohdy co dohánět

Publikováno: 14. 09. 2021

V zářijovém vydání odborného časopisu Truck and Business byli čeští podnikatelé osloveni anketní otázkou na dodavatelsko-odběratelské vztahy a porovnání českých a zahraničních dodavatelů. Odpověď pana Zdeňka Kratochvíla byla publikována jako pilotní článek:

Naše společnost poskytuje služby v oblasti osobní a nákladní dopravy. Na autobusy a kamiony klademe vysoké požadavky v oblasti komfortu, bezpečí i technického výkonu vozu.

Tomu se podřizuje výběr vozového parku. Komplexně posuzujeme kritéria ekonomická, kvalitativní i aspekty společenské odpovědnosti.

Z ekonomických parametrů jde zejména o pořizovací cenu, náklady na provoz, poruchovost, náklady na servis. Významným prvkem je celková životnost vozu.

Dalším rozhodujícím kritériem je i přístup dodavatele ke kontraktu, od smluvních podmínek, přes rychlost dodání techniky, splnění všech požadavků na vybavení, ale i rychlost dodání náhradních dílů a kvalita a umístění servisů. Také nás zajímá přístup dodavatele při řešení případných problémů a závad. Zkrátka solidnost v jednání.

Jsme součástí společného evropského trhu, je diskutabilní, zda je produkt ryze český, nebo je dle mateřské společnosti produktem jiného členského státu. Velký výrobní závod autobusů zmodernizovalo IVECO ve Vysokém Mýtě. MERCEDES zase vybudoval nový moderní podnik na výrobu autobusů v Holýšově. Jsou významnými zaměstnavateli v ČR a podílí se na tvorbě HDP ČR. Země původu nehraje v našem výběru rozhodující roli. 

Vedení naší společnosti pravidelně vypisuje tendry, analyzuje nabídky dodavatelů, tuzemských i zahraničních. Poslední roky nám z nabídek vozů dobře vychází Mercedes – Benz, splňuje všechna výše jmenovaná kritéria, zejména v solidním přístupu při dodávkách vozů a řešení případných obtíží. Využíváme i autobusy IVECO, či MAN.

Nákupy nových autobusů a kamionů u nás probíhají pravidelně, průměrné stáří našeho vozového parku je 3,9 let, naši řidiči jezdí s moderními vozy. I v letošním roce pořizujeme více než 100 nových autobusů a 50 tahačů návěsů. Otázkou nejlepších dodavatelů se tedy zabýváme neustále, a to nejen u vozů, ale i vybavení a služeb.

Pokud se ptáte na přístup k českým dodavatelům, velmi rádi bychom je podpořili. Nicméně čeští dodavatelé mají mnohdy co dohánět při srovnání se zahraniční konkurencí. Oblíbený pojem „Zlaté české ručičky“ vlastně znamená určitou schopnost improvizace, nesystémové řešení. Naopak přístup rozvinutého západního světa je založen na jasných a přesných postupech, které jsou standardizované a pečlivě dodržované, a to jak v oblasti výroby, tak služeb. Tento přístup naší společnosti vyhovuje, protože přesně naplňuje naše očekávání.

Čeští dodavatelé mají co dohánět, v některých oblastech máme v ČR špičkové nabídky, ale průměr zaostává za rozvinutým západním světem.

Prostor pro zlepšení vidím hlavně v jasných podmínkách, garanci kvality a přístupu při řešení nedostatků. A neodpustím si poznámku: české ekonomice by spíše pomohl dlouho slibovaný boj s korupcí, zjednodušení legislativy apod. Českým podnikům neprospěje ani dramatické, mnohdy zbytečné a populistické zadlužování státu.